Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.09.2008 19:18 - "Гам" на Ремарк
Автор: aloha Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7474 Коментари: 11 Гласове:
2

Последна промяна: 21.07.2011 00:30


    На книгата попаднах "случайно". Стоеше си на рафта дълго време и ме подканваше да  посегна към нея,но аз не смеех .Един хубав летен ден, реших да експериментирам. Грабнах я,отворих на произволна страница и зачетох. Намерих толкова прилики с моята действителност и с действителността въобще, че започнах да чета. Увлякох се. Преводът е много добър. Картините- живи и наситени. Езикът - силен и много въздействащ. Метонимията с реалния живот е повече от очевидна,но за да бъде добре уловена трябва да се чете бавно. По този начин вникваш в смисъла и долавяш всички образи и детайли.

Книгата е "Гам" на Ерих Мария Ремарк. Страдал е отчаяно по Синия ангел Марлене Дитрих. Безумно влюбен Ремарк изписал над триста писма до нея, в някои от които иронично говори за героинята си Гам. В увода на романа цитира едно от тях:

 Само погледнете Равик: издраскан,милван,обсипан с целувки и оплют. Аз, Равик, съм виждал много вълчици, които умеят да променят външността си, но познавам само една такава пума. Прекрасно създание! Способна е на прелестни метаморфози, когато лунната светлина засияе над брезите.
 Видях я като дете,когато беше коленичила на брега на едно езеро и говореше с жабите. И докато тя говореше,на главите на жабите поникнаха златни корони. В нейния поглед се криеше такава сила на волята, че жабите не се превърнаха в крале.
  Видях я в една къща, когато с бяла престилка приготвяше бъркани яйца.
  Видях пумата като разярена тигрица, като непокорна Ксантипа, чиито дълги нокти се приближаваха към лицето ми.
 Видях пумата да си отива и исках високо да изкрещя, за да я предупредя, но не биваше да си отварям устата.
 Приятели мои, наблюдавали ли сте някога как пумата, подобно на пламък,грациозно се вие пред мен? Какво? Казвате ,че нещо е станало с мен? Че на челото ми гнои отворена рана и съм изгубил кичури от косата си?
 Така се получава с този, който живее с пума,приятели мои. Те понякога дерат, когато искат да те погалят, и нападат човека дори и насън.


Искам да споделя още няколко пасажа..


" Ти си като прилив, красив, помолещ, който се удря в дигата. Докато дигата издържа, той се разбива на пяна и се превръща в нежен прибой. Обича дигите и ги обгръща със своята дива бяла любов. Но тази любов е разрушение. Примамва и приласкава, напада и разкъсва с нежни ръце, докато парче по парче разкърти дигата и тя пропадне в лапите му. Но после той продължава през нея, воден от желанието да върви напред, да се разпенва, докато открие друга дига, която може да обгърне и разпени с пагубната си любов,докато не разруши и нея. Състоянието на дигата е известно сама на пазача, а не и на прилива; защото точно когато е най-любвеобилен, гибелта е най-близка"...



" Случайността е една от формите на съдбата - може би по-възбуждаща - но за сметка на това неизбежна...Важното на случайността е необмисленото отдаване. То става сляпо, без да бъде анализирано-кой от нас е по-объркан и лесно ли може това объркване да се превърне в напрегнато очакване на тегленето от лотарията...
По-ценно е да се наслаждаваш  до самозабрава на мекото отражение на лилиите в калайдисани вази, отколкото с часове да размишляваш  над смисъла на красивото. Настроенията  правят живота безкраен. Способността  на човек да се извиси до тях е  дар божи."

 

   "Зад този комплекс- любовта- зейва цяла пропаст. Опитвали са се да го покорят с цветовете на понятието и да опашат с градини кратера му. Но той винаги се облещва- гол и див, и неудържимо сграбчва онзи, който доверчиво му се е отдал. Себеотдаването означава смърт, а за да притежаваш трябва да избягаш. Под цъфналите рози се криеше остра сабя. Тежко на онзи,който се доверява. Но тежко и на онзи,който е разкрит. Трагедията не е в резултата, а в нагласата. За да спечелиш, трябва да загубиш; за да задържиш- да пуснеш на свобода. Не прозираше ли тук тайната, която отличава знаещите от начинаещите? И не беше ли познанието за трагизма на тези неща точно тяхното преодоляване? Познанието никога не води до свободно овладяване ; неговите граници стоят твърдо върху действителното. Причинно-следствената връзка и съдбата са неговите регистри. За знаещия,обаче, действителността не е нищо повече от символ; зад него започва кръгът и безкрайността. Това беше дяволски символ; защото боговете бяха весели и хитри. Колко ужас се криеше в тази веселост; колко бодли се криеха под цветовете! Нима има нещо по-змийско от живота ?”

 

следва продължение...



Тагове:   моменти,   цитати,   книга,   ремарк,


Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. valsodar - ??? Ремарк ?
12.09.2008 18:04
Даже и не знаех, че има подобна книга от него, а бе сред любимите ми автори .
Благодаря за инфото :)
цитирай
2. aloha - Да,
12.09.2008 20:52
книгата е непубликуван роман допреди няколко години...
цитирай
3. brumbrumm - Наскоро се запознах с част от тво...
12.09.2008 21:45
Наскоро се запознах с част от творчеството на Ремарк. Сега се убеждавам, че определено трябва да продължа с начинанието :)
Благодаря за чудесните откъси..наистина
цитирай
4. aloha - Ремарк
13.09.2008 22:55
за мен е класика! Има уникален стил...и нещо много завладяващо и въздействащо в книгите му.
Радвам се, че и на теб ти харесва,brum !
цитирай
5. monna - Любим автор!
23.09.2008 13:13
Тази книга, не съм я чела, но ще я потърся!
Благодаря за удоволствието!
цитирай
6. chaoswolf - Тримата другари и най-вече Черният ...
30.09.2008 00:27
Тримата другари и най-вече Черният обелиск - истинско гнездо на така опасните пуми. И Равик - който се среща от Нищо ново на западният, та чак до Искрица живот. Имаш вкус.
цитирай
7. aloha - :)
12.10.2008 20:20
благодаря!
цитирай
8. анонимен - фенсъмму
11.03.2009 19:11
харесва ми реалистичността в книгите му: съдбите на неговите герой белязани от войните и кризите след тях.Точно представил абсурдната и тежка реалност на живота по това време.
цитирай
9. анонимен - Ицо
11.03.2009 20:18
Мисвлех,че съм изчел всичко от него,но сега разбрах защо не знам за тази книга.Открих Ремарк преди повече от 20 години и тий веднага се превърна в любимия ми автор.Определено ще потърся книгата!Благодаря за инфото!
цитирай
10. aloha - моля :)
12.03.2009 17:04
радвам се че съм полезна. наследих афинитета към Ремарк от майка ми. книгите му са повече от истински.
цитирай
11. ladydream - Хей,
09.12.2009 16:55
Дочете ми се днес този автор и исках да пусна нещо за него в блога си..разрових се из нета, с надежда че ще отрия нещо, което не съм чела на Ремарк и с удоволствие попадам на твоят пост, за което благодаря и аз. Вероятно ще открия и други книги по този начин. Харесват ми пасажите, които са подбрани...Аз съм най-присрастена към Черният обелиск, където има страхотни мисли за времето, представено като черния пипер на живота, като нещо, което не съществува и ...страхотни картини, леко и дълбоко едновременно описание на различен светоглед и т.н. Независимо, че случките, които описва и пресъздава са мрачни и тежки, книгите му ми действат зареждащо, оптимистично, придават смисъл на много от нещата, които правя...Продължавай все така с любов към стойностните автори и творби, днес малко хора четат, това си го знаем, но вярвам, че изкуството ще се запази и ще ни съхрани.
Вълшебни и окрилени дни с усмивка от мен!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: aloha
Категория: Лични дневници
Прочетен: 446754
Постинги: 97
Коментари: 670
Гласове: 5087
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930